A legelterjedtebb változat szerint egy öreg paraszt éveken át, kéretlenül ápolta az őserdőben álló romos buddhista kegyhely Guan Yin vas szobrát. Egy éjjel megjelent álmában Boddhiszattva Guan Yin és így szólt hozzá. "Az erdőben, a templom mögött találsz egy barlangot, abban pedig egy fácskát. Ha megosztod a kincset a falubéliekkel, akkor az gazdaggá fog tenni." Így is lett minden, mintha csak az aranyhaltól kívánta volna. |
A mese motívumai figyelemreméltóan rejtjelesek és elvezetnek a tea valódi keletkezéstörténetéhez. Az, hogy Guan Yin a tea védőistene, már több, mint jelképes. Guan Yin minden buddhista család védőistene, a gyermekáldást kérők, a jó termést várók mind Guan Yinhez fordulnak. Guan Yinhez könyörög segítségért, akit tűzvész, árvíz, vagy háború sújtott, neve azt jelenti: „aki meghallja a világ kiáltását”. Guan Yint gyakran ábrázolják mudra pozitúrákban úgy, hogy egyik kezében teát tart, a másikban vizet. A tea vas íze maga Guan Yin nyoma. Nem lehet amellett szó nélkül elmenni, hogy Guan Yin összefogásra szólít fel. Tie Guan Yint szinte lehetetlen nagyüzemi körülmények között gyártani, létrejöttének egy szűkebb közösség összetartó munkája az előfeltétele. A legtöbb különleges minőségű Tie Guan Yin termelő üzeme az ültetvényre települ. |
Guan Yin kultúrhistóriája a buddhista kultúra esszenciája. Ő kegyelmességének kegyelme és megbocsájtó tekintete igazából nem eredendő, semmiből eredő megbocsájtás, Guan Yin szeme könnytől fátyolos. Guan Yin eredeti szanszkrit neve „karuna”, amiből „ru” a könny, a sírás. Guan Yin azt a képességünket testesíti meg, amivel képesek vagyunk együttérzőek, megbocsájtóak lenni. Együttérzésünk kiterjed minden élőre és létezőre, ahogy az anya tekint gyermekeire. Guan Yin kínai interpretációja olyan alak, aki bárkit, aki vele csak egyszer kapcsolatba került képes áthatni és megváltoztatni könyörületességével. Japánul Kannon Bosatsu, aki Amida Buddha legfőbb segítője. |
Történelmileg Guan Yin a hímnemű istenség Avalokiteshvara kínai megfelelője, akiről az emberiség legősibb szövegei, mint az együttérzés fő istenségéről emlékeznek meg. Guan Yin a buddhista világ minden földrészén férfi volt, csak Kínában a IX századtól kapott női testet, népszerűsége ettől fogva minden más istenét megelőzte. Guan Yin feminizálódásával a szörnyű, idegen, mindenható istenek földreszálltak és megfogták az emberek kezét. A szépséges nőként megjelenített, együttérző Boddhiszattva gyakran szerepel szomorúfűz képében, amely alatt a hagyomány szerint Konfuciusz elmélkedett. A taoista hagyomány a megbocsátó Boddhiszattvát bölcsességgel, intelligenciával ruházza fel és ebben a formában kerül egy tea nevébe. Fémléte aktivitásra, szándékos, intelligens cselekvésre utal. Jusson mindez eszükbe, ha egy pár gramm Tie Guan Yint, legyen az tajvani, vagy fujiani virágos, fémes édes teává öntenek fel. És ha nincs fémes virágillata, hívják a pincért.
|